Duurzaam, circulair en maatschappelijk verantwoord en betrokken ondernemen worden terecht door steeds meer organisaties gezien als de sleutel tot succesvol ondernemerschap en een voorwaarde voor het borgen van continuïteit. Wie nu achterblijft, doet over 10 jaar niet meer mee. Communicatie speelt een belangrijke rol en is vaak doorslaggevend voor het resultaat.
Duurzaamheid biedt kansen
Duurzaamheid is niet alleen een overtuiging, maar ook een prima kans voor innovatie, herpositionering en het inspelen op nieuwe behoeften en doelgroepen, zowel intern als extern.
Naast kennis en ervaring op het gebied van marketing-communicatie is (vooral voor het verduurzamen van de bedrijfsvoering, interne communicatie en cultuurverandering) ook kennis van verduurzaming en ervaring met de opzet en implementatie van MVO-trajecten (verandermanagement) in organisaties belangrijk. Ik heb me in beide vakterreinen gespecialiseerd.
Waarom is MVO belangrijk
MVO omvat het totale spectrum van ‘people, planet en profit’ en richt zich op economische, milieu, sociale, veiligheid en andere arbo aspecten van het ondernemen. We gaan hierbij uit van het streven naar een circulaire economie (cradle-to-cradle) in plaats van een lineaire economie.
Er zijn uiteenlopende redenen om als organisatie meer bewust en duurzaam te willen werken:
- Het moet (vanuit wetgeving, klanten en andere stakeholders)
- Het hoort (vanuit overtuiging)
- Het loont (bij aanbesteding, innovatie, concurrentiepositie, positionering, kapitaalverwerving)
Wil je hulp bij de introductie of herpositionering van een nieuw of vernieuwd duurzaam product? Je organisatie verduurzamen of meer weten over de kansen die duurzaamheid bieden voor jouw organisatie, marketing-communicatie of activiteiten?