Hoewel het aantal ongevallen tijdens werken op écht grote hoogtes meevalt, gebeuren er nog steeds veel ongevallen met struikelen en vallen op lagere hoogtes. Dit is opvallend omdat de aanname tot nu toe was, dat de meeste ongevallen juist boven die hoogte gebeuren. Dat vroeg om een opvallende campagne. Er zijn al veel maatregelen om vallen van hoogte te voorkomen, en gelukkig gaat het vaak goed. Maar elk ongeval is er één te veel. Door extra aandacht te vestigen op bijna ongevallen en gevaarlijke situaties op de bouwplaats op een hoogte onder de 2,5 meter wordt het bewust veilig handelen juist daar gestimuleerd.
Campagnes
De campagne is onderdeel van de gezamenlijk aandacht die de GCVB vraagt voor de TOP-5 veiligheidsrisico’s in de bouw. Dit zijn: aanrijdgevaar, vallen van hoogte, elektrificatie, hijsen en transport van bouwdelen en materialen en gevaarlijke stoffen (waaronder ook asbest, Chroom6 en fijnstof).
Voor ieder risico wordt een set uniform toepasbare middelen ontwikkeld. Deze wordt intern gebruikt door de ondertekenaars van de GCVB en gratis beschikbaar gesteld aan samenwerkende partijen, onderschrijvers van de GCVB en overige brancheleden om de aandacht voor deze TOP-5 Risico’s in de gehele sector te verhogen. Het uiteindelijke doel is het veiligheidsbewustzijn rond ieder risico te vergroten en het aantal (bijna) ongevallen en incidenten gezamenlijk te verkleinen.
Voor de campagne werd in samenwerking met Funk-e een uitgebalanceerde set media en middelen ontwikkeld (stappenplan, presentaties, visuals, poster e.d.). Daarna werd de campagne uitgerold naar diverse (owned and earned) mediakanalen van de GCVB en de 17 individuele ondertekenaars. Alle middelen en achtergronden rond vallen van hoogte zijn op één centrale plek verzameld en downloadbaar via de website van de GCVB.
#valgevaar #vallenvanhoogte #top5risico #bouw #veiligheid #gcvb #campagne #veiligheidsgedrag #veiligheidsbewustzijn